Ministr dopravy Milan Šimonovský chce nechat přešetřit smlouvu o nákupu vlakových souprav Pendolino od italské firmy Alstom. Ještě v pondělí ministr oznámil, že České dráhy mohou soupravy kdykoliv vrátit. „V případě, že se to těm špagetožroutům nepodaří spravit, tak jim to normálně vrazíme zpátky, ať si to klidně strčí víte kam. A jestli to chtít nebudou, zajdu osobně za tím jejich prezidentem, přitáhnu si ho, frajera, a dám mu jednu, druhou chytí o futra a pude domů s brekem. Beztak jde o nějaký šlendrián,“ chvástal se ministr.
Dnes však již bylo všechno jinak: „Ze smluv jsme zjistili, že tyto vysoce sofistikované stroje vrátit asi nemůžeme. No co se dá dělat.“ Smlouvy obsahují skutečně až několik stovek dodatků k zákonům, apokryfů a proroctví, což je podstatně víc, než má Bible. V závěrečných ustanoveních je dokonce pět žalmů a dvě zjevení. Nejdůležitější pro Českou republiku je asi ta pasáž, ve které se zavazuje k postoupení jižní Moravy a Vysočiny Itálii v případě odstoupení od smlouvy. „To snad podepisoval ještě Hácha,“ kroutil hlavou nevěřícně Šimonovský.
Rychlovlaky Pendolino uvedly České dráhy do ostrého provozu 11. prosince. Když během minulého týdne kvůli technickým problémům čtyři nedojely do cíle a tři se ztratily někde na trati, rozhodly se dráhy stáhnout tyto soupravy z provozu. „Funkční zůstává pouze souprava na trase Ostrava – Praha, neboť se ji ještě nepodařilo zastavit,“ přiznal zdrcený ministr Českému rozhlasu.
Poruchy na Pendolinu jsou vesměs stejné. „Normálně to jede, najednou z ničeho nic modrá smrt, klávesnice se po CTRL – ALT – DEL zablokuje, vlak stojí, lidi nadávají. Když voláme na podporu, chce po nás nějaký technik zákaznické číslo plus plno dalších nesmyslů a když se konečně dostaneme k jádru věci, tak odchází, protože mu končí pracovní doba. Oni mají totiž středisko v Praze,“ dodává naštvaný strojvůdce. Dále popisuje svoje podezření: „Podle mě to bude asi paměť nebo grafika, těžko říct. Anebo by možná stačilo vyměnit zdroj, kdyby teda nevážil tři tuny.“
Podle italských specialistů jde ovšem o nepatrné závady. „Rychlovlak ukončil svou jízdu kvůli drobné závadě na softwaru. Ten díky necitlivě nastavenému algoritmu vyhodnotil rovné koleje jako fatální překážku a zastavil vlak. Kdyby si strojvůdce stáhl nový firmware z netu, mohlo být už v Kolíně všechno v pořádku,“ vysvětluje jednu ze závad zástupce italského konsorcia Sergio Leone. „Víte, ono stačí používat mozek a Google,“ neodpustil si poznámku na závěr.
Asi nezávažnější nehoda se stala v Týnci nad Labem. Souprava tam o víkendu srazila postaršího muže. Podle vyjádření italské strany je vše jasné: „Modul chodec nebyl kompatibilní se systémem Pendolino. Příští záplata už snad bude obsahovat nějaké varování.“
Napište komentář