Čím je pro běžného Rusa hlavní pracovní poměr v likérce a pro Luďka Sobotu hlavní role ve svém životopisném filmu, tím je pro zbrojní firmu zakázka od americké armády. A když se o ní navíc jedná ve chvíli, kdy se válka v Afghánistánu dostala do stádia ZZZ (zuří zuřivou zuřivostí) a sklady bomb se vyprazdňují rychlostí osmi paleťáků za vteřinu, stojí takovýto kšeft rozhodně za to. Výsledkem je cifra 200 miliard dolarů – suma, kterou si neumí představit ani všichni polistopadoví ministři financí dohromady. Tuto částku hodlá Pentagon ve spolupráci s Velkou Británií a Viktorem Koženým věnovat firmě LET Kunovice za vývoj a výrobu letounu F-35. Ten má postupně nahradit v současné době již dosluhující stroje západních spojenců a výhledově i východních dočasných protivníků. Také by měl ukončit jednu kapitolu v dějinách zbrojního průmyslu – další generace letadel se již obejde bez pilota v kokpitu a dost možná, že nebudou musel ani létat, stačí otevřít hangár.
Nový stroj má i další výhody. Protože bude využíván všemi složkami ozbrojených sil, včetně městské policie a myslivců, sníží se náklady na výcvik a údržbu. Nebudou ani problémy se zbraňovými systémy, snad jen hasiči si stěžují na malý obsah nádrže s vodou. F-35 využívá technologii unstealth, která díky speciálnímu oranžovému nátěru podstatně snižuje pilotovu schopnost zachytit radarem cokoliv. I Velkou čínskou zeď. Na druhou stranu ovšem ubudou problémy s údržbou, jež je velkou komplikací u například u B-1 a B-2, které musejí stát ve speciálně klimatizovaných hangárech, kde ani mechanici nesmí mít tělesnou teplotu vyšší než 25 stupňů. V praxi je to opravdu složitý problém.
Americké a britské ozbrojené síly předpokládají, že si objednají tři tisíce kusů. Mezi další zákazníky by měly patřit Kanada, Dánsko, Itálie a jednu nesmělou objednávku na osm tisíc těchto strojů poslal také Irák. Výše kontraktu se tak bude pohybovat mezi 200-400 miliardami dolarů. Záleží také, jak se LET Kunovice vyrovná se zvláštními požadavky amerického námořnictva. To by rádo vlastnilo letoun s krátkým startem a kolmým přistáním (short take-off and vertical landing, STOVL). Vedení fabriky zatím nabídlo Američanům technologii FOSU (fuck-off and shut-up). Letoví inženýři totiž původně počítali pouze s jedním vylepšením pro námořnictvo a to sice s jedním nafukovacím člunem pod pilotovým sedadlem od Fatry Napajedla.
F-35 má nahradit letouny F-16, A-10 Thunderbolt II (ničitele tanků), F/A-18, AV-8B (ničitele všeho ostatního) a L-159 (ničitele iluzí). F-35 by měl být skvěle připraven na bojové situace. Má být vybaven navigačním systémem BUZOLA (což bohužel není zkratka), pumami naváděnými laserovými tužkami stejně jako širokou škálou raket vzduch-vzduch, vzduch-voda, vzduch-osamělý strom kousek od lesa či vzduch-voda-vzduch-kulturní dům-nedaleké parkoviště-vzduch-ten dům už stejně skoro padal. Pilot bude mít k dispozici takzvané “božské oko”. Na velkých barevných monitorech uvidí bojiště pomocí průmyslové kamery na podvozku a k jeho sledování bude moci i použít vychlazenou dvanáctku z příruční lednice. Na přilbě, kam ostatní firmy obvykle umisťují projekční plochu se systémy míření a navigace bude mít tentokrát zelenou samolepku se jménem, která později ulehčí jeho identifikaci.
Přestože projekt dostal zelenou, přetrvávají stále určité pochybnosti o jeho životaschopnosti. Například konkurenční firmy Boeing a Aero Vodochody upozorňují na neodzkoušené nové technologie, jejichž výzkum může celý obchod několikanásobně prodražit. Jedná se především o systém FM hi-fi, který má být zabudován v pilotových sluchátkách a pomocí něhož bude mít možnost během letu poslouchat až patnáct regionálních stanic, policejní hlášení a informace letového provozu. To vše naráz.
Napište komentář