Formule 1
Vložil Petr Tomšů 23. 10. 2006

Před posledním podnikem Formule 1 – Velké ceny Brazílie byly karty rozdány jasně. Pokud chtěl Michael Schumacher vyhrát titul mistra světa, musel by zvítězit a Alonso by nesměl bodovat. Čili šance 1 : 1, maximálně 1 : 1,15 mírně favorizující jezdce stáje Ferrari. O tom, proč byl poslední závod sezóny tak napínavý, by mohla leccos napovědět slova Španěla Alonsa po skončení předposledního závodu v Japonsku. „Není moc časté, aby měl vůz Ferrari nějakou závadu, ale občas musíme jít tomu štěstíčku naproti,“ usmál se tehdy do mikrofonu Fernando a posunul si do týla modrou kšiltovku, odkud mu málem vypadl sedmnáctka klíč.

Kvalifikace nedopadla pro tým Ferrari nejlépe. Brazilec Massa si sice vybojoval krásné první místo na startu, ale Michael měl opět smůlu. Na jeho monopostu odešlo palivové čerpadlo tak dokonale, že ho už nikdo nikdy neviděl. Podezření padlo opět na Renault, ale Alonso s Fisichellou dělali, že neumí do pěti počítat. Což je, shodou okolností, počet, do kterého oba závodníci ještě počítat umí a po něm na tiskovkách už jen rozpačitě mlčí. Schumacher musel nakonec vůz do cíle dotlačit ručně, ale i tak byl rychlejší, než většina závodního pole a mohl startovat z 10. místa. Ovšem nebylo si nač stěžovat.

Po startu už bylo všechno jinak. Během jednoho jediného kola se famózní Němec probojoval z desátého místa na šesté a statečně postupoval dále dopředu. Smůlu měli u Williamsu. Nico Rosberg hned v úvodu očesal svůj monopost tak dokonale, že po jeho zásahu připomínaly zbytky vozu spíše něco jako stavebnici Merkur pod stromečkem malého Häkkinena. Po tomto vrcholu Rosbergovy kariéry musel na trať pochopitelně safety car. Ještě v důchodu bude penzista Nico vykládat vnoučkům: „Jo to bylo tehdy, jak končil Schumacher. Tehdy jsem taky nedojel.“

Záhadné věci se děly u týmu BMW Sauber. Ve dvanáctém kole se Nickovi Heidfeldovi nezdály podivné předměty létající kolem jeho monopostu. Ihned poptával vysílačkou techniky, zda nejde o součástky z monopostu. Technici stáje jezdce vzápětí uklidnili. Podle nich šlo zřejmě o úlomky z ruské zásobovací rakety Sojuz a není třeba se jich obávat.

Ve 12. kole přišla pohroma. V okamžiku, kdy Schumacher úspěšně předjel Fisichellu, nevydržel tento jezdec potupnou porážku a vyřadil Michaela z boje neférovým zrušením zadní pneumatiky jeho monopostu. Schumacher svým ekvilibristickým uměním zabránil několika smykům a následné smrti a zajel si do boxů pro rezervu. Což ho stálo všechna umístění a musel začínat závod od úplné nuly. V té chvíli už všichni Michaela odepsali a ve stájích Renault začalo vesele bouchat šampaňské. Předčasně. O 25 kol později už jednička Ferrari znovu šahala po bodech a šestnáct kol před koncem si Schumacher s Fisichellou zopakovali vzájemný souboj. S jasným výsledkem. Giancarlo Fisichella, v paddocku přezdívaný Alonsův brzdič, neměl šanci a šampaňské se špuntovalo a vracelo zpátky do ledniček.

Pět kol před cílem definitivně skončil Nick Heidfeld. Do motoru jeho monopostu nakonec přece jen vletěl úlomek ze Sojuzu a vyřadil tak BMW z dalších bojů o poslední body. O ty nechtěl přijít ani Räikkönen. Tak dlouho blokoval Michaela Schumachera, až mu nejlepší jezdec v historii F1 ukázal, co všechno se má ještě naučit, chce-li se stát jeho následníkem v týmu Ferrari.

Nicméně závod má omezený počet kol a nakonec nebylo v Schumacherových silách ukázat Renaultu, jak melou boží mlýny. I tak je Michaelovo vybojované čtvrté místo překrásným důkazem, kdo je tady, sakra, jednička. Zvlášť, když první místo vybojoval na domácím okruhu jeho stájový kolega Massa. A tak, zatímco obrovský dav ve stoje aplaudoval Massovi a Schumacherovi, malý umaštěný Španěl marně tleskal rukama nad hlavou, marně se klaněl. Nikdo mu a jeho hloupému vítězství nevěnoval pozornost.

Autor článku si na tomto místě musí zatlačit slzu dojetí a poděkovat na dálku odcházejícímu jedinečnému Schumacherovi, díky kterému mohl tak nádherně popisovat jeho protivníky – Häkkinena, Coultharda, Montoyu, Alonsa i toho Räikkönena s věčným podmáslím na bradě, se kterým se bude muset smířit v příští sezóně v červených montérkách. Bez MS už to ale nebude ono.
  • Print
  • email
  • Twitter
  • Facebook
  • Add to favorites
  • Google Bookmarks
1 hvězdička2 hvězdičky3 hvězdičky4 hvězdičky5 hvězdiček (10 hlasů, průměr 4.1 z 5)
Načítám ... Načítám ...
4,142 přečtení

17 komentářů k “Velká cena Brazílie: Konec Formule 1”

  1. ada napsal:

    Schumachera moc nemusím, ale je to nejlepší závodník a je škoda že končí

  2. Karlucci napsal:

    Proč není článek podepsanýá ? Psal to P. Tomšů nebo někdo převzal „veslo“ ? Každopádně Schumiho mi je dost líto, nevím jestli mě příští sezóna udrží u TV … :-( Sbohem Michaeli, byl jsi král !

  3. Petr Tomšů napsal:

    Podpis je vidět na hlavní stránce. Nikomu bych tuto poctu, rozloučit se s Králem, nepřenechal.

  4. ufoa51 napsal:

    strach is back…konecne!

  5. Karlucci napsal:

    OK, tak to jsem rád … je to comeback nebo jen jednorázová záležitost ???

  6. Petr Tomšů napsal:

    Tak internet už mám, večery se prodlužují… rád bych pokračoval.

  7. Juk napsal:

    Jupí, strach zase funguje? tak to se budu těšit. A máte pravdu, bez Michaela už to nebude ono…)

  8. Kralucci napsal:

    SUPER zpráva, jsem tvůj velký fanda, pokračuj, uděláš nám radost !!! CZest Michaelovi… co zhodnotit politickou situaci ??? :-)¨)¨)

  9. pjotter napsal:

    Báječnej článek – a supr že je Strach back :) .. Michaeli – bylo nám ctí tě sledovat a prožívat s tebou tvé ůspěchy a zklamání .. i když těch bylo, díky bohu, poskrovnu málo :)

  10. Chose napsal:

    Přiznám se bez mučení, že Schumiho nemám rád. Ale komu čest tomu čest, jezdit sakra uměl. Ale asi ví proč končí, je lepší odejít se vztyčenou hlavou hlavní bránou, když se daří, než potupně zadníma vrátkama, když se nedaří. Takže hodně štěstí do dalšího života. A díky za obnovený strach.

  11. Shorty napsal:

    Tak Strach se nám vrátil opravdu skvěle a v plné parádě. A smekám před Michaelem: Odchází král formule 1. Hodně štěstí do dalšího života.

  12. api napsal:

    Som rád, že STRACH funguje.
    Na druhej strane som smutný z odchodu ŠAMPIÓNA :-(

  13. Seek napsal:

    Tyyyyjo fakt dobry, strach is back.
    Priznam se bez muceni, ze Ferrari a Sumaka nesnasim, ale v nedeli jsem mu fandil aspon na druhej flek. Skoda, ze ta cervena kara obcas jaksi vynechavala.

  14. Zbyněk napsal:

    Král odešel, ať žije král. Při odchodu Jackie Stewarta, Alana Prosta, Nelsona Piqueta a jiných se taky říkalo, že formule jedna už nebude tím, čím byla. Bude. Bude jiná, neříkám že lepší, ale bude. Apochybuji, že král Schummacher s ní nebude mít nic společného. Současná Scuderia Ferrari je hodně i jeho dítě a děti se úplně neopouštějí.

  15. myš napsal:

    nejlepší závodník byl stejně vždycky Ayrton Senna a po něm teprv Schumi

  16. Lenny napsal:

    Kimi je nejlepsi =))

  17. Kubinho napsal:

    No, neřekl bych že byl Senna nejrychlejší. To bohužel nemůže nikdo posoudit. Prostě Senna byl nejlepším pilotem své doby, Schumacher byl nejlepší zase teďka. Kdyby Senna takhle tragicky nezahinul, tak by pro mnohé lidi nebyl nic víc než třeba Picquet (bohužel).

Vlož komentář

Můžeš použít následující tagy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

[CNW:Counter]