Domácí
Vložil Petr Tomšů 14. 2. 2002

Firma Honza Oken – Tradiční Okena je mnohými považována ze české rodinné stříbro. Především pak u té části populace, která k přespání střechu nad hlavou zas tak nutně nepotřebuje. Její privatizace v roce 1997 pak proběhla také v českém tradičním duchu. Okena byla totiž prodána firmě Danone, výhradnímu dovozci Yperitu a NonBia (“úžasného jedu na krysy a menší pejsky do 80 cm”), kterou vlastní investiční společnost Podvod & Krach a jeden z nejbohatších feudálů v republice Ivan Král. Zprvu vše klapalo. O okenu byl standardní zájem, výrobní linka jela na svých 38 procent a zaměstnanci, rekrutovaní vesměs na nádraží, se každý den do práce těšili. Minulý rok ale okena vykázala ztrátu téměř 80 miliónů korun a k tomu navíc ve skladu ještě chybělo 5 již plných plastových láhví. A aby toho nebylo málo, okena se dostala do soudního sporu o užívání ochranné známky Okena s mediálním podnikatelem Kájou Pípou, jehož denní spotřeba tohoto výrobku by klidně pokryla čištění oken středně velkého mrakodrapu.

Dnešní problémy se odvíjejí od dobrodružné formy privatizace, kterou použila česká vláda. Prodej akcií měl proběhnout ve dvou částech, vždycky ve čtvrtek a v parku. Klaus dodnes nikomu uspokojivě nevysvětlil tyto důvody a vše svádí na tehdejšího ministra financí, na jehož jméno si nemůže vzpomenout. První část prodeje znamenala 30 procent pro společnost Danone. Druhá část připadla pro změnu opět této firmě, nicméně tentokrát již musela nějaké peníze zaplatit, nebo aspoň slíbit, a k tomu se ještě zavázala zvýšit produkci. První rok to nebyl žádný problém, produkce rostla jak houby po atomovém spadu a firma vykázala čistý zisk 150 miliónů korun. Pak ale nastal propad. Vyšlo totiž najevo, že firma sice produkci zvýšila, nezajistila si však odbyt a tak se malé jezero poblíž závodu stalo posvátným poutním místem všech uklizeček a chlapů v dlouhých šedivých pláštích.

Dalším hřebíkem do rakve okeny se stal právě spor o ochrannou známku. Kája Pípa, v civilním životě skládá desky na jedné pile, přišel jednou v pondělí s teorií, že jediný správný recept na výrobu okeny má pouze on. V jedné části jeho truchlivého dětství mu jej prý na smrtelné posteli osobně daroval legendární Jarda Iron. Pípa mu za to musel slíbit, že ho nikomu na světě neprozradí a že při odchodu nezapomene vypnout v kuchyni plyn, ucházející po vyvaření mléka. Originál tohoto receptu je v současné době na obchodní inspekci, kde se zkoumá jeho pravost. Laborant, který dostal ověření na starost, přislíbil po zveřejnění výsledků spáchat sebevraždu. Slib je slib.

I přesto, že snaha pana Pípy nemá šanci na úspěch větší, než šance Adolfa Hitlera dostat Nobelovu cenu míru in memoriam, nehodlá Honza Oken za této situace odkoupit od státu zbývající množství akcií. Což se samozřejmě hodně nelíbí vládě, která se těšila na přinejmenším miliardu korun a pár lahvinek zdarma. Samozřejmě pouze pro uklizečky. Miloš Zeman se v této souvislosti vyslovil dokonce pro osobní bojkot této značky, což by mohlo opět výrazně snížit zisky z prodeje. A jak se k celé záležitosti staví samotná firma Tradiční Okena? Honza Oken má pro tyto případy nacyklostylované odpovědi a otázky, které na požádání zasílá všem novinářům. Bohužel ne všechny čtenáře zajímá jeho oblíbené jídlo, kniha, hudební skupina či poloha. Na otázku, proč je Okena ve ztrátě, však asi v tom fofru zapomněl.
  • Print
  • email
  • Twitter
  • Facebook
  • Add to favorites
  • Google Bookmarks

Tags:

1 hvězdička2 hvězdičky3 hvězdičky4 hvězdičky5 hvězdiček (1 hlasů, průměr 3 z 5)
Načítám ... Načítám ...
1,508 přečtení

Vlož komentář

Můžeš použít následující tagy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

[CNW:Counter]